Gå til hovedindhold

Bakspace interactive

bakspace interactive arbejder med at udvikle dynamiske interaktive simulationer af fysik og økonomi, for at udforske sammenhængen mellem vores fysiske verden og de strukturer, vi organiserer vores samfund omkring.

Målet er at gøre komplekse emner lette at gå til, så nysgerrighed og eventyrlyst kan finde vej ind i læring, som ellers kan blive tung.

Indhold

    Prøv spillet Gravity Break

    I spillet Gravity Break styrer spilleren en rumraket i Solsystemet, hvor de handler med ost. Fysikken er modelleret med interesse for relativ realisme, hvor planeternes baner og masser proportionelt stemmer overens med virkeligheden, mens solens dominans er tonet ned og tidens hastighed skruet op.

    Newtonsk fysik bliver introduceret med en legende styring og finurlige udfordringer, hvor den første - at samle en ost op - har lært 7-årige hvad NASA opdagede med Gemini-missionerne i 60'erne, nemlig at man ikke skal pege sin raket der hen man gerne vil være, men bliver nødt til at forstå sit momentum. Igennem somaæstetisk raketkontrol bliver læringen kropsliggjort.

    På samme måde har osten en vægt, og giver spilleren en udfordring i at balancere sin umiddelbare grådighed med langsigtede planer om brug af brændstof og mulighed for at samle mere dyrebar gods op. Produktion og forbrug styrer markedspriserne, hvor spillerens oplevelse igen er overdrevet i form af relativ realisme.

    Om Bakspace Interactive
    Virksomheden består udelukkende af Kristian Bak, som tidligere har arbejdet med simulation af kvantefysik til læring og dataindsamling, digital kulturarv og automatisering samt spilanmeldelser på DK4. Virksomheden er et hobbyprojekt, som kører sideløbende med en stilling på DOKK1 som udvikler i ITK.